Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga får du gärna ringa oss på 0775 33 30 77 eller mejla kontakt@gardssallskapet.se

1. Hur länge håller köttet i kylen?

Allt vårt kött levereras färskt och är datummärkt. Det är alltid bäst före datum som gäller och bitarna bör antingen ätas eller frysas in innan detta datum.

Nötkött
Våra nötdetaljer kan ligga i kylskåpet upp till fyra veckor från styckningsdatum. Styckdetaljerna kan med fördel förvaras ett tag i kylen för att fortsätta sin mörningsprocess. Nötfärsen har kortare hållbarhet och håller upptill 10 dagar från malning. Köttfärs rekommenderar vi alltid att du fryser direkt om du inte ska äta något de närmaste dagarna.

Fläskkött
Styckdetaljer av fläsk har en hållbarhet på upptill tre veckor från styckningsdatum. Detaljer med ben rekommenderar vi att du fryser in då det lätt kan bli ett litet håll i förpackningen mot de vassa kanterna. 

Chark 
Våra charkprodukter, t ex korv och bacon har en hållbarhet på upp till tre veckor från produktionsdatum.  

Kyckling
Kycklingen kan förvaras i upp till 10 dagar i kylen från styckdatum. Vi rekommendar alltid att du fryser kycklingen direkt om du inte planerar att äta den de närmaste dagarna. 

2. Hur länge håller köttet i frysen?

Nötdetaljer: ca 12 månader 
Nötfärs: ca 6 månader.
Fläskkött: ca 6-12 månader 
Chark: ca 6 månader.
Kyckling: ca 6-12 månader.

3. Jag vill ändra innehåll i min låda, hur gör jag?

Logga in på "Mitt konto" med ditt personliga inlogg (epost + postnummer) för att se ditt aktuella innehåll, göra ändringar till kommande lådor, justera leveransdatum/leveransintervall eller uppdatera betalmetod. 

4. Vilken tid kommer min låda?

För leverans i vårt närområde, Mälardalen, kör vi själva ut lådorna. Ett par dagar innan leverans får du ett ett sms med exakt leveranstid. På vardagar sker leveransen mellan 17:00-22:00 och på helger mellan 14:00- 22:00. Tidigare leveranstillfällen kan eventuellt förekomma. Utanför Mälardalen levereras din beställning med BEST-transport som levererar lådorna mellan 18:00-22:00 på vardagar och mellan 10:00-22:00 på helger.

5. Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?

Finns det ingen hemma för att ta emot din låda ringer vi dig på angivet telefonnummer och lämnar lådan utanför ytterdörren.

6. Är det alltid fri hemleverans? Oavsett var man bor i Sverige?

Ja, vi har alltid fri hemleverans när man beställer en köttlåda från oss.

7. Vad händer om jag inte är nöjd?

Vi sätter stort värde i dina synpunkter eftersom det ger oss en möjlighet att fånga upp eventuella problem, åtgärda dessa åt er, samt arbeta förebyggande. Om du som kund önskar göra en reklamation/ge feedback gällande en produkt eller tjänst vill vi gärna att du kontaktar vår kundtjänst.

8. Är det någon bindningstid och hur säger jag upp min prenumeration av stamkundslådan?

Nej, det är ingen bindningstid. Via ditt personliga inlogg kan du enkelt ändra datum för din nästa leverans eller avsluta prenumerationen helt genom att ändra status på lådan från "aktiv" till "pausad".

9. Varför är ekologiskt kött dyrare? 

Vi skulle snarare säga att ekologiskt och KRAV-märkt kött är betydligt mer prisvärt eftersom det tillkommer så många mervärden! Med gott samvete kan du glädjas åt att djuren har vistats mer utomhus och levt ett liv med hänsyn till deras naturliga beteenden. I en ekologisk produktion är det inte tillåtet att pressa produktionskostnaderna på bekostnad av sämre djur- och miljöomsorg. Att uppfödningen blir dyrare för bönderna beror bland annat på att djuren ska ha större ytor att röra sig på och växer i en långsammare takt tack vare en naturlig föda på gräs, örter och ekologiskt foder. Inga genvägar som bekämpningsmedel eller konstgödsel används och djuren behandlas aldrig med antibiotika i preventivt syfte. 

10. Hur betalar jag? 

Du kan välja att betala med kort eller faktura. Vi accepterar Visa och Mastercard. Vid registrering av betalkort för en stamkundslåda kan en krona komma att reserveras för att kontrollera att kortet fungerar. Kronan kommer automatiskt att återbetalas efter registrering och själva beloppet för leveransen dras samma dag som leveransen sker. Faktura skickas genom Svea Ekonomi till angiven mejladress dagen efter leverans med 14 dagars betalfrist. 

11. Hur gör jag för att byta betalsätt (jag har en stamkundslåda)? 

Logga in på "Mina sidor", klicka på "Min stamkundslåda" och väljer därefter "Inställningar". Längst ner hittar du betalsätt och när du har valt önskat betalsätt trycker du "Byt betalmetod". Byter du till kortbetalning kommer du skickas vidare till en säker sida för att knappa in ditt kortnummer, det kommer reserveras 1 kr för att kontrollera att kortet fungerar. Kronan kommer automatiskt att återbetalas efter registrering. Byter du till faktura kommer du behöva fylla i ditt personnummer och avsluta med att trycka på "Byt betalmetod".

12. Erbjuder ni autogiro-betalning? 

Nej, vi erbjuder inte betalning via autogiro. Vi erbjuder automatisk debitering från konto via betalkort. Du registrerar kortuppgifterna på vår webbplats och pengarna dras automatiskt från kontot via kortet efter att lådan har levererats. Det finns också möjlighet att betala via faktura.

13. Vilken adress kan jag få leverans till? 

Om du har registrerat ditt kort så kan du få leverans till vilken adress du vill så länge vi kan leverera dit. Om du har valt fakturabetalning kan vi bara leverera till din folkbokförda adress, om du försöker lägga till en alternativ adress ändå kommer systemet överlappa med din folkbokförda adress, vi ber dig därför registrera ett kort om det är så att du önskar få leveransen till en annan än din folkbokförda adress.