Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga får du gärna ringa oss på 08-533 307 03 eller mejla kontakt@gardssallskapet.se

1. Hur länge håller köttet i kylen?

Allt vårt kött levereras färskt och är datummärkt. Det är alltid bäst före datum som gäller och bitarna bör antingen ätas eller frysas in innan detta datum.

Nötkött
Våra nötdetaljer kan ligga i kylskåpet upp till fyra veckor från styckningsdatum. Styckdetaljerna kan med fördel förvaras ett tag i kylen för att fortsätta sin mörningsprocess. Nötfärsen har kortare hållbarhet och håller upptill 10 dagar från malning. Köttfärs rekommenderar vi alltid att du fryser direkt om du inte ska äta något de närmaste dagarna.

Fläskkött
Styckdetaljer av fläsk har en hållbarhet på på upptill tre veckor från styckningsdatum. Detaljer med ben rekommenderar vi att du fryser in då det lätt kan bli ett litet håll i förpackningen mot de vassa kanterna. 

Chark 
Våra charkprodukter, t ec korv och bacon har en hållbarhet på upptil tre veckor från produktionsdatum.  

Kyckling
Kycklingen kan förvaras i upp till 10 dagar i kylen från styckdatum. Vi rekommendar alltid att du fryser kycklingen direkt om du inte planerar att äta den de närmaste dagarna. 

2. Hur länge håller köttet i frysen?

Nötdetaljer: ca 12 månader 
Nötfärs: ca 6 månader.
Fläskkött: ca 6 månader 
Chark: ca 2 månader.
Kyckling: Ca 6 månader.

3. Jag vill ändra innehåll i min låda, hur gör jag?

Logga in på "Mitt konto" med ditt personliga inlogg (mail + postnummer) för att se ditt aktuella innehåll, göra ändringar till kommande lådor, justera leveransdatum eller uppdatera betalmetod. 

4. Vilken tid kommer min låda?

Våra leveranser sker oftast mellan 17-22 på vardagar och mellan 14- 22 under helger. Vid leverans i mälardalen får du innan leverans ett sms med leveranstid. Utanför mälardalen levereras din beställning med en logistikpartner som levererar lådorna mellan 18-22 på vardagar och mellan 10-22 på helger. 

5. Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?

Finns det ingen hemma för att ta emot din låda ringer vi dig på angivet telefonnummer och lämnar lådan utanför ytterdörren.

6. Är det alltid fri hemleverans? Oavsett var man bor i Sverige?

Ja, vi har alltid fri hemleverans när man beställer en låda av oss.

7. Vad händer om jag inte är nöjd?

Vi sätter stort värde vid dina synpunkter eftersom det ger oss en möjlighet att fånga upp eventuella problem, åtgärda dessa och arbeta förebyggande. Om du som kund har ett klagomål gällande en tjänst eller en produkt får du gärna kontakta vår kundtjänst.

8. Är det någon bindningstid och hur säger jag upp min prenumeration?

Nej, det är ingen bindningstid. Via din personliga inlogg kan du enkelt ändra datum för din nästa leverans eller pausa. Vill du avsluta din prenumeration helt så går det bra att ringa eller mejla oss så avslutar vi din prenumeration.

9. Varför är ekologiskt kött dyrare? 

Vi skulle snarare säga att ekologiskt och KRAV-märkt kött är betydligt mer prisvärt eftersom det tillkommer så många mervärden! Med gott samvete kan du glädjas åt att djuren har varit utomhus och levt ett liv med hänsyn till deras naturliga beteenden. I en ekologisk produktion är det inte tillåtet att pressa produktionskostnaderna på bekostnad av sämre djur- och miljöomsorg. Att uppfödningen blir dyrare för bönderna beror bland annat på att djuren ska ha större ytor att röra sig på och växer i en långsammare takt tack vare en naturlig föda på gräs, örter och ekologiskt foder. Inga genvägar som bekämpningsmedel eller konstgödsel används och köttet är självklart hundra procent fritt från antibiotika.